03/11/2008

Selamat Menduduki Peperiksaan SPM dan STPM


Minggu hadapan semua pelajar tingkatan 5 dan tingkatan 6 atas seluruh Malaysia akan mula menempuh peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia bagi tahun 2008. Calon-calon SPM dan STPM SMK Putra juga tidak terkecuali. Sama ada bersedia atau tidak, mahu atau tidak mahu, akan tiba saatnya anda mesti menghadapinya. Kepada yang masih "lagha" dan masih diulik mimpi-mimpi indah, seharusnya boleh mula berfikir sekarang. Mungkin masih ada ruang untuk bertindak dan merubah masa depan anda dalam saat-saat akhir ini.Persediaan menghadapi peperiksaan bukan sahaja melibatkan persediaan fizikal sahaja tetapi juga melibatkan persediaan mental.

Perkara-perkara berikut perlu anda laksanakan terutama pada saat-saat akhir ini, antaranya ialah;

1.Sentiasa bermunajat kepada Allah. Lakukanlah solat hajat dan pohon agar Allah memberikan ketenangan dan menerangkan hati dalam menghadapi peperiksaan. Mohonlah kepada Allah agar dipermudahkan segala urusan.

2.Minta restu daripada kedua-dua ibu bapa. Doa ibu bapa untuk anaknya sangat makbul. Jadi, mintalah mereka mendoakan kejayaan anda. jangan disakiti hati mereka.

3.Banyakkan berzikir dan membaca al-Quran. Hati yang banyak berzikir akan memperolehi ketenangan. Hati juga lebih terang apabila anda sering membaca al-Quran. Allah telah berfirman dalam surah ar-Ra'ad, ayat 36, yang bermaksud "Sesungguhnya dengan mengingat Allah akan menjadi tenanglah semua hati".

4.Jauhi daripada melakukan dan bergelumang dengan perbuatan maksiat. Jauhi diri anda dari perbuatan maksiat dan dosa besar. Mereka yang bergelumang dengan maksiat akan resah jiwanya. Hidup juga tidak akan diberkati Allah.

5.Perbanyakkan doa. Pastikan anda berdoa mengikut adab-adab berdoa.

selamat menyediakan diri untuk peperiksaan. Bertindaklah sekarang kerana mungkin masih ada ruang dan luang untuk anda membaiki segala kelemahan. Pastikan anda boleh berjaya. Tapi ingatlah, seperti yang selalu diingatkan, ilmu bukan hanya peperiksaan tetapi lebih daripada itu adalah untuk kehidupan. Jadilah manusia yang dapat memanfaatkan ilmu yang Tuhan berikan. Guru hanya menjadi penyampai sahaja. Sentiasalah bersyukur dan beringatlah supaya kita berada di landasan yang benar. Selamat menghadapi peperiksaan dunia yang akan menentukan kejayaan dunia dan akhirat. Jadilah seperti padi yang kian berisi kian tunduk bukan lalang yang terus berdiri meski kosong tak berisi.
Salam.

1 comment:

Roslidt said...

Saya Doakan mereka semua Berjaya dalam Peperiksaan SPM dan STPM .. amin... Semoga SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN PUTRA menjadi sekolah contoh suatu hari nanti..