30/04/2008

LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN SIRI 1 SMK PUTRA


Latihan Dalam Perkhidmatan (LADAP) Siri 1 Guru-guru SMK Putra telah berlangsung dengan jayanya dan mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada guru-guru. Majlis yang dijalankan di Dewan Zaharah, Bukit Keluang Beach Resort, Pantai Peranginan Bukit Keluang Besut itu bertemakan "Jadilah Guru Sebenar Guru, Sebenar Guru, Ke Sekolah Tidak Jemu, Mengajar Tidak Lesu" bermatlamat untuk:

1. Menghayati prinsip-prinsip utama Nilai dan Etika Perkhidmatan Awam dan Etika Perguruan
2. Meningkatkan pengetahuan guru tentang ilmu-ilmu pendidikan sejajar dengan perkembangan pendidikan semasa
3. Meningkatkan tahap keprofesionalisme guru-guru dan mengaplikasikannya dalam amalan P&P.

Dua orang fasilitator telah diundang bagi menjayakan LADAP Siri 1 ini iaitu Tuan Haji Wan Yusoff Wan Othman, Mantan Pengetua Kanan, dan Tuan Haji Aziz bin Mohd, KPP (Matematik)Jabatan Pelajaran Terengganu. Tuan Haji Wan Yusoff telah membentangkan kertas kerjanya iaitu ”Konsep Kerja Sebagai Suatu Ibadah : Ke Arah Melahirkan Guru Berkualiti”, manakala Tuan Haji Aziz pula membentangkan kertas kerja bertajuk “Jadilah Guru Sebenar Guru, Ke Sekolah Tidak Jemu, Mengajar Tidak Lesu”.

Tuan Haji Wan Yusof dalam kertas kerja telah menyenaraikan beberapa syarat pekerjaan untuk menyara kehidupan yang boleh dikategorikan sebagai satu ibadat, antaranya ialah:
1. Pekerjaan itu mestilah diharuskan oleh syarak (pekerjaan yang ditegah oleh Islam sudah pasti tidak akan menjadi satu ibadat)
2. Pekerjaan itu mestilah disertakan dengan niat yang baik (niat seseorang Muslim adalah untuk menjaga dirinya, membiayai keluarganya, memberikan manfaat kepada umatnya dan memakmurkan bumi seperti yang diperintahkan oleh Allah S.W.T)
3. Mestilah melakukan pekerjaan itu dengan tekun dan sebaik yang mungkin.
4. Mestilah berpegang teguh dengan hukum-hakam Allah (Tidak boleh berlaku zalim, khianat, menipu dan merampas hak orang lain)
5. Mestilah amalan dunianya tidak menyebabkan dia mengabaikan tanggungjawab keagamaannya.

Bagi beliau, untuk menjadi seorang guru yang berkualiti, guru itu mestilah menjadi seorang BINTANG iaitu Saya Tahu, dan Saya Mahu. Elakkan diri daripada menjadi seorang guru yang hanya 'PEMELIHARA' iaitu Saya Tahu tetapi Saya Tidak Mahu dan guru 'TUMPANG MAKAN' iaitu Saya Tidak Tahu dan Saya Tidak Mahu.

Nasihat beliau kepada guru-guru, gunakanlah pendekatan Doa + Solat + Solat Berjamaah + Tazkirah bagi menangani pelajar yang rendah akhlak.


TUan Pengetua SMK Putra, Encik Ramli Mhd Amin menyampaikan cenderamata kepada Tuan Haji Aziz bin Mohd

1 comment:

Nur Fatiha Azaim said...

salam. nice sgt perkongsian drpd pihak sek ini. sy selaku guru pelatih ingin lihat contoh kertas kerja ladap dan buku programnya boleh? banyak lagi sy perlu belajar... boleh hubungi sy via email: fatiafafaluve@gmail.com... minta tolong sgt ye :))